בס"ד                                                                                                                         טבת תש"ע

                                                                                         

     מטלת ביולוגיה

    ויטמינים וגוף האדם

     נווה חנה – כיתות ט'

                        image005.jpg 

הויטמינים והמינרלים תופסים מקום חשוב בתודעתנו התזונתית. למרות שכמות הויטמינים והמינרלים השונים הדרושה לאדם היא קטנה מאוד, פעולתו של כל ויטמין ומינרל היא סגולית לו, וסימני המחסור בו מוגדרים היטב. לעתים עלולות להתפתח בעיות גם אם מצטבר עודף בויטמינים בגוף. הויטמינים נאגרים רובם ככולם בתוך הגוף, אך גוף האדם אינו יכול ליצרם בעצמו, ולכן זקוק לאספקתם במזון. גם בתעשיית תכשירי הקוסמטיקה יש כיום שימוש נרחב בויטמינים כמעשירים ומטיבים.

מה חייב אדם לעשות כדי שלא להגיע למחסור בויטמינים בגופו? ומה הקשר בין הויטמינים והמינרלים לשמירה על בריאותינו?

 

1. הגדרת המטלה

 העבודה תתבצע בזוגות (מאותה קבוצת לימוד) ולא בשלשות.

בחרי היבט מסוים של גוף האדם, שאת השפעת הויטמינים והמינרלים עליו ברצונך לחקור. ההיבטים השונים יכולים להיות: תופעה, מחלה או תפקוד מסוים של הגוף (דוגמאות בהמשך..). נסחי את השאלה או הנושא שבו תעסוק העבודה.

דוגמאות: שינה, מחלות לב, קוסמטיקה- טיפוח העור והשער, צמחונות, פצעי בגרות, הריון, תינוקות, גדילה, זיקנה, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, ספורטאים, אלצהיימר.

 

את נושא העבודה  יש להגיש לאלונה עד תאריך

כא' טבת – 7.1.10

 

2. אסטרטגיית חיפוש 3. ואיתור מידע  4.והשימוש בו

לאחר קבלת אישור על נושא העבודה , יש לאתר 3 מאמרים, כתבות או ערכים  על הנושא מתוך אנציקלופדיות, ספרי לימוד, כתבי עת בכתב, ומתוך מאגרי מידע ממוחשבים ומקורות האינטרנט. לפחות מקור אחד לא מהאינטרנט. 

ניתן להיעזר ברשימה המופיעה באתר נווה חנה.

http://nevnet.etzion.k12.il/nutrition.htm

 

יש  לעיין במקורות, לנתח אותם ולהוציא מהם את המידע הדרוש. 

 

5. מיזוג

 

לאחר מכן, יש לכתוב עבודה קצרה (2-3 עמודים, עמוד שער, ורשימת מקורות ביבליוגראפיים)

העבודה תכלול:

1.      רקע עיוני לגבי התופעה הקשורה לגוף האדם.

2.      רקע עיוני אודות הויטמינים והמינרלים המשפיעים על התופעה (תפקידים בגוף, מזונות עשירים בהם, תופעות חסר או עודף).

3.      הסבר הקשר בינם - כיצד ומדוע הויטמינים והמינרלים האלה משפיעים על התופעה?

4.      מחקרים שכבר נערכו ומסקנותיהם.

5.      ביבליוגרפיה הכתובה לפי הכללים הנהוגים בנוה חנה, כולל כרטיסי פריט.

6.      יומן תהליך העבודה - יחולק בשיעור ל"ח

 

 

תאריך הגשת העבודה – יג' שבט 28.1.10

 

6. הערכה

 

לפני הגשת העבודה יש לבדוק ש:

                                                                  q ענינו על כל הסעיפים בהגדרת המטלה. 

                                                                  q המידע שכתבנו מקיף וממצה את הנושא.

                                                                  q העבודה בנויה בסדר הגיוני ובפרופורציה נכונה.

                                                                  q בצענו בדיקת איות וגם הגהה.

                                                                  q כתבנו ביבליוגרפיה בהתאם לכללים.

                                                                  q ניהלנו תיעוד – יומן לתהליך העבודה.

 

שאלות נוספות למחשבה:

                                                                  q מה תרמה לי העבודה בשיטת השישייה הפותחת?

                                                                  q מה למדתי על שיטת החקר של מדען - ביולוג?

                                                                  q האם יכולתי לשפר את דרך ביצוע המטלה? במה?

                                                                  q האם בחרתי מאמרים מתאימים?

 

 

                         image002.gif