כסלו תשס"ד

הפרט, הכלל והמכלול בקהילה היהודית בימי הביניים

 

מטלה בהיסטוריה

נווה-חנה , כתות  י'

רוחמה גבל

          עריכה: ראובן ורבר

 

 


עמיתה יקרה,

אני מקווה שמכתב זה יגיע לידייך.

בשמחה אני מיידעת אותך כי זכינו באוצר מחקרי שלא יסולא בפז! לפני שנים מספר קרסה המעצמה הקומוניסטית בבריה"מ. איתותים מהמזרח הראו כי נמצאים חומרים רבים ומקורות שטרם נחקרו כראוי על ידי המחקר ההיסטורי.

יצאתי למסע סודי בעקבות  מקורות אלו כונו "הגניזה הגנוזה": ותחת זהות בדויה הצלחתי לחדור אל כמה מהארכיונים שהיו עד כה החסויים  ביותר ברוסיה הגדולה. בחרדת קודש אני שולחת אלייך כמה מן הממצאים.  אני עדיין ברוסיה וקשה לי לחמוק החוצה אך חשוב שהמחקר יתחיל. אנא הפיצי מקורות אלה. העבודה רבה! - יש למיינם קודם מיון ראשוני לפי נושאים. אשמח אם תתמקדי מאוחר יותר באחד הנושאים ותחקרי אותו לעומקו. הדבר יחסוך לי עבודה רבה לכשאחזור אל העולם החופשי ואל זהותי האמיתית.

 

מצורפת הוראות מפורטות בהמשך,

 

אני מודה לך וסומכת עלייך -- -- בהצלחה!!

 

                                                 נטשה

                                                 (שם זמני)

 

 

·       הגדרת  המטלה :

 

ניתן לבצע בזוגות!

1.                     ערכי מיון ראשוני של המקורות המובאים לפנייך לפי רשימת הנושאים הבאה –

                  לפחות 2  מקורות לנושא. ייתכן ויש מקור שמתאים ליותר מנושא אחד.

רשימת הנושאים:

*      יחסים בין אנשי הקהילה.

*      ניהול חיי הקהילה ומוסדותיה.

*      מינוי בעלי תפקידים בקהילה.

*      תקנות הקהילה ואכיפתן.

*      יחסים בין הקהילה היהודית והגויים (כנסיה, מלכות, בעל אדמות וכד'.)

*      המשפחה ומעמד האישה בקהילה.

*      פדיון שבויים.

2.      בחרי באחד הנושאים, עפ"י החלוקה הנ"ל, ונתחי, על סמך השותי"ם, מה ניתן ללמוד על

הנושא שבו הם עוסקים. (דוג': אם השו"ת עוסק ב"יחסי הורים וילדים", מה ניתן ללמוד ממנו על יחסים אלו?) כתבי את מסקנותייך בקובץ WORD.

  1. נסי להבין, לאור הניתוח הנ"ל, מה ניתן להוסיף וללמוד על הקהילה היהודית. (בעיות ,

מתחים וכו'.) כתבי את תשובותייך כפרק נוסף באותו המסמך.  

  1. כתבי תעודה "אותנטית" בשם אחת מהדמויות היהודיות שיכולות להיות מעורבות

בסיפור המובא באחד השותי"ם. (קטעי יומן, מכתב, כתב תלונה להנהגה היהודית או 

הנוכרית וכד'.) הבהירי באיזה מקור מדובר.

  1. כתבי ידיעון חדשותי ב"פבלישר" הסוקר את התמונה הקהילתית העולה ממשימות

2-3, כ"כ שבצי בידיעון את התעודה "האותנטית" שכתבת במשימה 4.

  1. מצאי 3-4 תמונות או איורים  השייכים לתקופה ולנושא העולה ממקורות אלה ושבצי

במקומות מתאימים בידיעון.

  1.          יש לעבד בשכבות את הכותרת הראשית ואת אחת התמונות, כפי שנלמד בתכנת PSP.

*      משימות 2-3 יוגשו לרוחמה כעבודה ב "וורד" עד: ג' טבת, תשס"ד.

*      הידיעון יוגש לרוחמה עד: ב' שבט, תשס"ד.

 

· אסטרטגיית  חיפוש  מידע:

 

· איתור  מידע  וגישה  אליו:

 

המקורות לעבודה מצורפים לדף המטלה. אפשר לחפש תמונות, איורים ומקורות להעמקה בספר הלימוד, אנציקלופדיות, מאמרים, מקורות  משניים, מקורות  ראשוניים ומקורות הנמצאים ברשת האינטרנט            http://www.nevnet.etzion.k12.il/chanaas/medievalsour.htm

 

· שימוש  במידע 

· ומיזוג :

 

 כתבי את התשובות למשימות 2-3 כמסמך WORD .

*      רשימות שו"תים לפי הנושאים

*      ניתוח אחד הנושאים על פי המקורות

*      תיאור הקהילה לאור המקורות שניתחת.

 

פרסמי ידיעון חדשותי על בסיס מה שלמדת בחלק הראשון של המטלה:

בידיעון  יהיו 4  עמודים כולל שער פתיחה לנושא, המסמך האותנטי שניסחת, תמונות ואיורים של התקופה וכתבות חדשותיות על הקהילה. (צייני את מקורות התמונות והאיורים(.

 

      · הערכה :

 

 לפני הגשת העבודות בדקי ש:

 

·        ענית על כל הסעיפים בהגדרת המטלה.

 

·        המידע שנכתב מקיף וממצה את הנושא.

 

·        העבודה בנויה בסדר הגיוני ובפרופורציה נכונה.

 

·        בוצעה בדיקת איות וגם הגהה.

 

·        נכלל ציון מקורות של התמונות ושל האיורים

 

 

                                    עבודה נעימה!

 

 

 


         לנווה חנה


***